torsdag 2. april 2009

God påske med bok!

Rektor har tatt oppfordringen til å bruke bloggen til å anbefale bøker. Her er hans påskehilsen:

Først vil jeg benytte anledningen til å ønske alle ei god påske!
Jeg håper den vil bidra til fysisk og psykisk velvære for alle. For å bidra til sistnevnte vil jeg anbefale dere den siste boka jeg leste: Adjutanten av Jørgen Norheim.

Adjutanten er en roman som ligger i grenselandet mellom historie og skjønnlitteratur. Den handler i korthet om en gutt fra Øst-Preussen, som begynner som dekksgutt ombord hos keiser Vilhelm den andre på en av hans mange Norgesturer før 1.verdenkrig, hans videre karriere som stabsoffiser under 1.verdenskrig for så å ende opp som eks-keiserens adjutant under sistnevntes eksil i Nederland fram til 1941. På denne måten unngår han den store katastrofen under 2. verdenskrig. Da flytter han til ”Hylla” en støl i et brattheng i Sognefjorden hvor han sitter og minnes livet sitt gjennom nitidig førte dagbøker.
En av problemstillingene som boka dreier seg om er det tyske ”etterkrigssyndromet”: Hvor langt strekker mitt ansvar seg for de begivenhetene som forfedrene mine har vært skyld i?
Samtidig med disse mer filosofiske betraktningene gir boka levende samtidsskildringer av hvordan det var å bevege seg i utkanten av kraftfeltet til de som virkelig hadde makt.
Adjutanten er en roman om makt, plikt og ære, og om historie. Den anbefales!

Ingen kommentarer: