søndag 29. mars 2009

Påskekrim

Forfatter og psykiater Torkil Damhaug har høstet mye ros for romanene sine siden debuten i 1996; ikke minst er de psykologiske krimromanene Se meg, Medusa og Døden ved vann kritikerrost. Damhaug omtales som Norges nye krimkomet. Vi på læringssenteret sier det samme: Skal du ha god påskekrim; prøv disse!

Døden ved vann er en psykologisk thriller om en ung kvinne som leter etter sin forsvunne søster. En anmelder skriver blant annet: Psykiateren Damhaug fornekter seg ikke, dette er ikke bare en kriminalroman, men også en roman om fortrengning og om personlig vekst og plagsom ny innsikt. Sånn sett får leseren noe mer enn en overflatisk spenningshistorie.

Lokale stedsnavn gir en ekstra dimensjon til lesningen. Forfatteren er oppvokst og bor i Lørenskog, og han lar flere av personene i Døden ved vann ha tilknytning til Romerike. Det er ikke ofte vi leser at kameraten til politietterforskeren er journalist i Romerikes Blad, og at de tar praten over en øl på pub i Lillestrøm. Hør reportasje i NRK om søskenparet Damhaug i hjemtraktene i Lørenskog.

1 kommentar:

Travel sa...

Etter en liten pause med krim, er jeg nå grepet! Jeg er nå gang med bok nr to av Damhaug - en til nå ukjent forfatter for meg - og jeg har nesten ikke tid (lyst) til å gjøre noe annet enn å lese. Vet ikke helt hva det er som gjør at dette er en typisk "pageturner", men det er det det er! Prøv selv - ta med en Damhaug på påsketur, og du behøver ikke tenke på hverken kvikklunsj eller klister.